fredag 1 februari 2008

Vadå svikare....

I SvD har man en artikel om Göran Persson och hans avdrag för hushållsnära tjänster. Artikeln är det inget fel på, men jag förvånas över alla kommentarer och blogg artiklar. Det är förvånansvärt många som gör det hela till politik.
Själv är jag emot bidrag och det bidragssamhälle vi skapat i Sverige. Men jag betalar all min skatt och har därför rätt till flera bidrag. Skulle jag inte utnyttja min rätt även om jag ideologiskt är emot den? Jag skulle inte ha något emot att inte ta emot bidrag om jag slipper betala skatten som används till bidrag. För övrigt så är det en ren vinst ekvation för mig.
Göran Persson är emot hushållsnära tjänster, men när de finns så är det hans rätt att utnyttja dem. Det gör honom inte till svikare eller till mindre socialdemokrat. Han har en legal rätt att göra avdraget och då är det klart att han skall utnyttja den. Han precis som alla andra....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Objektivt sett så har Göran Perssons uppdrag till den som utövar jobbet med tjänster av detta slag, ökat möjligheterna att jobba vitt och betala skatt.
Så Alliansens genomförda förslag var ju i grunden sunt.
Oppositionen får försöka se det på samma sätt, men nu tycks det vara ombytta roller. Själv stöder jag alliansen men med måtta! Allt är inte bra men det mesta förefaller helt OK.

Unknown sa...

Svikare kanske man inte kan kalla GP men det faktum att han utnyttjar tjänsterna visar att han ändrat ståndpunkt om dem och nu tycker de är bra. Eller? Han behöver ju inte använda de hushållsnära tjänsterna om han ville vara konsekvent med det jan pajkastde Reinfelt med i valkampanjen